پیام خراسان

آخرين مطالب

طبس در کدام استان است| جزئیات شهرستان طبس/ قطعه‌ای برای حادثه معدن طبس اجتماعي

طبس در کدام استان است| جزئیات شهرستان طبس/ قطعه‌ای برای حادثه معدن طبس
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ، طبس یکی از شهرهایی خراسان جنوبی میباشد. چند روز پیش حادثه ای عظیمی در یکی از معدن های طبس رخ داد که باعث ناراحت شدن تمام مردم ایران شد. طبس به عروس کویر های ایران معروف میباشد. این شهر یکی از شهرهای توریستی در ایران میباشد و توریست های زیادی را به خود جا میدهد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
تاریخچه طبس را در اندیشه معاصر ببینید یکی از حقایق جالب تاریخی در مورد طبس این است که کوروش کبیر تا سن سیزده سالگی در این منطقه بزرگ شده است. طبس در دوران اشکانی و ساسانی یکی از مراکز مهم نظامی کشورمان بوده و در دوران اسماعیلیان یکی از مراکز مهم این خاندان در خراسان بوده است. طبس در دوران قاجار به اوج رشد و شکوفایی خود رسید و یکی از امرای شیبانی به نام امیرحسین خان با خیابان‌کشی و کانال‌کنی و ایجاد باغ‌ها و استخرهای بزرگ، آب‌انبارها، حمام‌های بزرگ و تمیز، مساجد و تکایا و… نقش مهمی در آبادانی این شهر داشت؛ اما این شهر در دوران پهلوی شکوه و عظمت خود را از دست داد و با جدا شدن شهرهای گناباد، فردوس، بجستان و بشرویه از آن، چندین مرتبه تجزیه شد؛ البته خوشبختانه در سال 1355 طبس به‌عنوان یک شهر باستانی اعلام شد و از تجزیه آن ممانعت به عمل آمد.

پیام خراسان

این شهر تا سال 1380 و تا قبل از تجزیه استان خراسان به سه استان مستقل، بخشی از این استان بوده است؛ اما در این سال جزو استان یزد شد و در سال 1391 دوباره بخشی از استان خراسان جنوبی شد.
این شهر دارای اقلیم بیابانی و گرم و خشک است و گاهی اوقات در برخی از مناطق آن طوفان شن رخ می‌دهد. این شهر تابستان‌های طاقت‌فرسا و زمستان‌های شدیدا سردی دارد.
مردم این شهر از نژاد ایرانی اصیل و آریایی بوده و آداب و رسوم ایرانیان باستان در میان آن‌ها دیده می‌شود. مردم روستایی به نام کریت در نزدیکی طبس به زبان خاصی صحت می‌کنند که در آن نشانه‌ها و آهنگ موزون زبان باستانی پارسی دیده می‌شود. گویش محلی این روستا و مردم طبس تا حدود زیادی شبیه به فارسی دری بوده که متعلق به قرن چهار یا پنج است. جالب است بدانید زبان مردم این روستا که در فاصله نزدیکی از طبس قرار دارد، با زبان مردم طبس و روستاهای نزدیک، تفاوت زیادی دارد؛ یکی از آداب و رسوم جالب مردم طبس این است که بعد از نماز ظهر عاشورا تابوت نمادین شهدای کربلا را که به نخل شهرت دارد، بر دوش خود در سراسر شهر می‌چرخانند و یک هیئت زنجیرزن نیز افرادی را که تابوت‌ها بر دوش می‌کشند، همراهی می‌کنند.
در روز آخر ماه صفر هم مراسمی تحت‌عنوان علم گردان در این شهر برگزار می‌شود که در آن هیئات مذهبی دایره بزرگی تشکیل می‌دهند و علم‌ها و پرچم‌های عزای امام حسین در داخل این دایره بزرگ گردانده می‌شود.
همچنین در اسفند ماه که مردم طبس آن را ماه نوروز می‌نامند، نخسلتان‌ها و کشتزارهای اطراف طبس منظره زیبایی دارد، مردم به صحرا می‌روند و با خواندن شعری به مضمون «سیاه سیاه بقلی، سفید سیاه بقلی، غم به تو دادم بقلی، شادیت به ما دِه بقلی» شادی را در وجود خود شکوفا و غم را از خود دور می‌کنند. معمولا مردم در این مراسم آش هم می‌پزند و از روی بوته‌های باقلا می‌پرند. با مراجعه به موزه مردم‌شناسی طبس آشنایی بیشتری در مورد فرهنگ و آداب‌ و رسوم مردم شهر به دست می‌آورید./کجارو
طبس، عروس کویر ایران یکی از شهرهای قدیمی و زیبای ایران است که به‌دلیل برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌نظیر یکی از بهترین مقصدهای گردشگری است.
نخستین شهر پهناور ایران است که بیشتر مورخان قدمت آن را به دوره هخامنشیان نسبت می‌دهند. البته با وجود مستندات که نشان از مربوط بودن آن به دوره پیش از اسلام و دوره ساسانی است (از زمان بازماندگان سامانیان تا دوره صفوی و ازبک ها این شهرستان مورد حمله و تاخ و تاز اقوام مختلف و طوایف گوناگون قرار گرفته است)، باستان‌شناسان تاکنون موفق به شناسایی هیچ اثری متعلق به این دوره در شهر طبس نشده‌اند.
با این وجود این شهر به‌دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد مانند بارگاه امامزاده حسین‌بن موسی‌کاظم، برادر امام رضا(ع)، باغ گلشن، مزار شیخ ابونصر ایروانی، روستای ییلاقی ازمیغان، سد کریت با قدمتی در حدود 800 سال، طاق مشهور به شاه‌عباس، چشمه‌های آب گرم در کنار معادن زغال‌سنگ یکی از خاص‌ترین و غنی‌ترین مناطق کشور است. پلیکان و نخل خرما از جمله نمادهای مشهور طبس هستند.
دور بودن شهر از شهرهای حاصل‌خیز و سختی راه کویر، جابه‌جایی هرگونه کالای فاسدشدنی به این شهر را ناممکن می‌کرد و بنابراین مردم طبس میوه و سبزی خود را در محل تولید می‌کردند. فرآورده‌های صادراتی این شهر را نیز فراورده‌های خشک و فاسدنشدنی مانند گندم و غله تشکیل می‌داد. در برخی نقاط پیرامون طبس حتی برنج نیز به عمل می‌آید و برنج‌زارهایی هم دارد.
طبس در سال 29 تا 30 قمری به‌ دست عرب‌ها اشغال شد و تاریخ‌نگاران سده‌های آغازین اسلامی همواره از آن به‌عنوان جایی که درختان نخل و مرکبات دارد یاد کرده‌اند. بر اساس مستنداتی که هرودوت تاریخ‌نویس، ارائه کرده و به نقل از جلد اول کتاب سرزمین خورشید ترجمه استاد ذبیح الله منصوری، «میت ری داتس» از جمله موبدان زرتشیتی بوده که در طبس می‌زیسته و به‌عنوان ناپدری کورش کبیر وی را در همین منطقه تا سن شانزده سالگی تربیت و بزرگ کرد.
در دوره نهضت اسماعیلیان یکی از مراکز مهم اسماعیلیان خراسان بود. از نوشته‌های سفرنامه‌نویسان این‌گونه برمی‌آید که باغ‌های طبس به‌جز قلعه‌باغ و باغ کلج قدمتی بیش از دوره افشاریان ندارند. خیابان گلشن در پایان دوره زندیان و هنگامی که لطفعلی خان زند به طبس می‌آید و به پیشنهاد او تأسیس شد.
از گذشته تا امروز طبس همواره به‌عنوان پل ارتباطی شرق ـ شمال‌شرق با غرب بوده. از راه ارتباطی مهم و استراتژیک پارت و هگمتانه و شوش و بین‌النهرین به پاسارگاد که از طبس می‌گذشته گرفته تا امروز که با نگاهی گذرا به نقشه‌ی راه‌های ایران به این مهم پی می‌بریم./جاباما
قطعه‌ای برای حادثه معدن طبس قطعه موسیقی «مرد معدن» در معاونت استان‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تولید شده و از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی در حال پخش است.
میلاد ابراهیمی خواننده و آهنگساز این اثر گفت: بعد از اعلام حادثه انفجار در معدن زغال سنگ طبس مراحل تولید این کار آغاز شد و به دلیل اهمیت کار به سرعت ضبط و آماده پخش شد.
شامگاه روز شنبه 31 شهریور 1403 در پی وقوع انفجار در معدن «معدن‌جو» شهرستان طبس استان خراسان جنوبی بیش از 30 کارگر معدن جان باختند./ایسنا
اهدای اعضای بدن یکی از کارگران معدن طبس به بیماران نیازمند اعضای بدن یکی از کارگران مصدوم حادثه معدن طبس که دچار مرگ مغزی شده، اهدا می‌شود.
صبح امروز یکی از کارگران مصدوم حادثه معدن طبس که دچار مرگ مغزی شده بود برای اهدای عضو به بیماران نیازمند به بیمارستانی در یزد منتقل شد.
این کارگر «میثم معینی» تقریبا دو روز در بیمارستان بستری بود اما در حال او بهبودی حاصل نشد و در نهایت با انتقال وی به بیمارستانی در یزد، اعضای بدن این کارگر قربانی حادثه، به واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی اهدا می‌شود.
از قرار معلوم، پیوند اعضای بدن «میثم معینی»که از بردسکن استان خراسان رضوی برای کار به شهر طبس مهاجرت کرده است، با رضایت خانواده وی انجام می‌شود.
اندیشه معاصر
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/736248/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم/ فیش حقوقی تکان دهنده کارگران معدن طبس

موضع کمیسیون اجتماعی مجلس درباره حادثه معدن طبس

ترجمه سخنرانی هیتلر توسط هوش مصنوعی در تیک‌تاک 1 میلیون بار دیده شد!

آیین بزرگداشت حکیم آوینی بخاری، پزشک نامدار ایرانی

کاروان ورزشی - زیارتی حرم مطهر امام رضا (ع) در مسیر مشهد

مرد مشهدی یهو چند گلوله در سر دختر اهوازی خالی کرد!

رونمایی از کتاب شهدای مخابرات اصفهان

این استان‌ها منتظر کاهش دمای شدید باشند

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: دستور پزشکیان برای پیگیری حادثه معدن طبس

پایان عملیات جستجو در معدن طبس

گلزاری: پیگیری حادثه معدن طبس در اولویت رئیس‌جمهور است

مراسم خاکسپاری 3 نفر دیگر از جانباختگان معدن طبس

کتاب گویای «عملیات ثامن الائمه(ع)» در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت

گلزاری: پیگیری حادثه معدن طبس در اولویت رئیس‌جمهور است/ آمادگی داریم خبرنگار به منطقه حادثه دعوت کنی

پخش بازی تیم ملی از پارک‌ و فرهنگسرا

مریم مومن فیروزه ای شد+عکس

آنچه در طبس اتفاق افتاد

اقتصاد نمکی از دل رود

راهپیمایی مردم خراسان شمالی در حمایت از مردم مظلوم غزه و لبنان

طرح پاکسازی اطراف مدارس در اسفراین اجرا شد

راز تعویض رامین رضاییان: آیا پای اختلاف با سرمربی در میان است؟

محمد احمدزاده خبر داد: رشد 2.5 برابری ثبت موقوفات در خراسان رضوی پس از انقلاب

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی خبر داد: رشد 2.5 برابری ثبت موقوفات در خراسان رضوی پس از انقلاب

مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی تاکید کرد؛ تشدید نظارت بر بکارگیری اتباع غیرمجاز در شعاع 3 کیلومتری حرم رضوی

رشد 12 درصدی درآمد غپونه

نقش صنعت چاپ در ترویج فرهنگ و معارف دینی غیر قابل اغماض است

ثبت هشتمین وقف جدید در سال 1403 در شهرستان زیرکوه

ببینید | آنچه در طبس اتفاق افتاد

مقصر اصلی حادثه معدن طبس، عدم نظارت و کنترل است

دره زیبا و ترسناک در طبس+فیلم

نان کارگر نباید به قیمت جانش تمام شود

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور مقصر اصلی حادثه معدن طبس را مشخص کرد

راز موفقیت دانش‌آموزان مدارس سلام چیست؟

راز جوانی پوست برد پیت و تام کروز را بدانید

بهره‌برداری از 3 یادمان شهدای گمنام در تربت‌حیدریه

خراسان رضوی در تامین مواد اولیه غذایی مشکلی ندارد

خرید آنلاین تور مشهد با فلای تودی: تجربه‌ای آسان و دلپذیر

محسن صیادی مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی تاکید کرد؛ تشدید نظارت بر بکارگیری اتباع غیرمجاز در شعاع 3 کیلومتری حرم رضوی

رشد 2.5 برابری ثبت موقوفات در خراسان رضوی پس از انقلاب

شمار کشته شدگان قوچانی حادثه معدن طبس به 7 تن رسید

تشییع 3 تن از جانباختگان معدن طبس در قوچان

افزایش شمار جانباختگان معدن طبس به 49 نفر

استان یزد پایلوت کشوری در اجرای سامانه جامع اعلام بار مجازی شد

کشته شدگان قوچانی حادثه معدن طبس چند نفر شدند؟

هشدار زرد هواشناسی خراسان شمالی

جزئیات اولین کنگره ملی شهید حاج‌علی محمدی‌پور در رفسنجان تشریح شد

متقاضیان کار بخوانند/ فراخوان جذب نیرو برای سرشماری

هزینه معاینات و آزمایشات برای جانباختگان و مصدومان حادثه معدن طبس رایگان است

تعداد جانباختگان حادثه معدن به 50 نفر رسید

دولت چهاردهم از جنازه کارگران معدن طبس درآمد کسب میکند؟